19.12.2017

Social Selling

Suomen ensimmäinen Social Selling Summit 2017 – Future of Social Selling sai somen sekaisin!

 

Haluatko tietää kuka veti lavalla polvillaan Adelen Hello –biisiä? Entä kuka ilmoitti työpaikan vaihdoksestaan vuokraamalla paloauton ja ajamalla sen Senaatintorille, kyljissä reteät sloganit? Kuka käytti eniten kirosanoja vedossaan? Ja kuka sai Twitterin suorastaan sekaisin?

 

Lähdetään liikkeelle ja käydään läpi Summitin kuumin anti. Tsekkaa kuvat ja tunnelmat Twitteristä #SocialSellingSummit17

 

Perjantaina 15.12. Tennispalatsiin Helsinkiin saapui yli 130 modernista myynnistä ja Social Sellingistä kiinnostunutta lipun ostanutta. Jännitys väreili ilmassa ja odotukset olivat korkealla. Täyttyivätkö odotukset? Marko Koljonen, Sales and Marketing Director Aikolon Oy:stä tiivisti aamupäivän seuraavasti LinkedInissä:

1) Päivä vahvisti sitä, että kuljemme Aikolon Yhtiöt ssa oikeaan suuntaan

2) Sain uutta tietoa työkaluista, joita aioin ottaa käyttöön ensi vuonna

3) Kannustan, motivoin ja valmennan omaa tiimiäni hyödyntämään sosiaalista mediaa myyntityön tukena ja aion olla suunnannäyttäjä

4) Automatisoin kaiken mikä on pois myyjiltä asiakkaan kanssa vietetystä ajasta. Myyjät tykkää ja asiakas hyötyy

5) Päivästä sai itse lisää motivaatiota ja energiaa, joka toivottavasti näkyy jo maanantaina myyntipalaverissa. 😀

 

Kalliita kelloja, räppiä ja paljon puhetta

 

Päivän aloitin minä, Laura Pääkkönen, Social Selling-valmentaja ja Social Selling –kirjan kirjoittaja. Tarina alkoi vuodesta 2005, jolloin B2B-myynti oli hyvin erilaista kuin tänään. Kylmäpuheluita olen myyntiurani aikana rinkutellut vähintään 4500, joten luuri on ollut tulikuumana. Nyt heilutan lippua 3H:lle: hurmaa, heruta ja hulluttele. Kysy, kuuntele ja ole kiinnostunut. Nosta muita ja auta kaveria eteenpäin. Ota välillä huumorilla, sillä ei se myyntikään niin vakavaa aina ole.

 

Sani Leino, myyntivalmentaja ja Social Selling –pioneeri sekä Viiden tähden asiakaskokemus –kirjan kirjoittaja pisti somen sekaisin ja aloitti oman shownsa räyhäkkäällä räppimeiningillä Methodmanin Da Rockwilderin tahtiin. Sanin hengästyttävässä tykityksessä saatiin motivaatiobuustin lisäksi myös konkreettisia vinkkejä miten moderni myyjä ottaa somen suvereenisti haltuun. Sanin veti polvilleen Adelen Hello, josta toivottavasti löytyisi videotaltiointia jostakin..Saa vinkata!

 

Mikko Seppä, Advance B2B –markkinointitoimiston perustaja johdatti yleisön takaisin 1970-luvulle, jolloin hänen appiukkonsa oli kylän kovin myyntimies. 40 vuodessa ollaan tultu niin pitkälle, että nyt viimeistään on myyjän aika antaa automaation ja teknologian hoitaa rutiinit, jotta myyjä voi käyttää aikaansa fiksummin – asiakkaisiin. Aika mageeta, että jokaista uutta kontaktia, jolle lähtee meili, ei tarvitse erikseen naputella CRM:ään, vaan kontakti sujahtaa sinne automaattisesti – taikuutta, sanon minä.

 

Pia Hautamäki, myynnin yliopettaja, tutkija ja tohtori haluaa vauhdittaa suomalaisten yritysten kansainvälistymistä, ja Pia vaatii myynnille sen arvostuksen mikä sille kuuluu. ”Vuorovaikutus myynnin kilpailuetuna” oli erinomainen hyppy dialogin ja kohtaamisten maailmaan. Ja juuri siihen voimme somea käyttää. Yleisö innostui niin paljon, että #SocialSellingSummit17 nousi päivän toiseksi suosituin hashtag Suomessa.

 

Andrei Koivumäki, Suomen yksi menestyneimmistä kiinteistöalan ammattilaisista ja some-tähti oli yksi päivän odotetuimpia esiintyjiä. Fake it, ’til you make it, kuten Andrei sanoi. Tunteita nostattava esitys sai yleisön villiintymään niin somessa kuin salissakin. Andrei jakoi ensi kertaa strategiaansa henkilöbrändin takana. Provosointi ja ärsyttäminen on osa suunnitelmaa. Suunnitelma, joka toimii, jos katsoo tunnettuutta ja euroja. Noin parinkymmenen v-alkuisen sanan ryydittämänä kuulimme miestä, jolla unelmat ja tavoitteet ovat vieläkin pidemmällä. It’s only the beginning…

 

Koska meillä kaikilla oli niin muuuukavaa, tapahtuman loppu lipsui yliajalle joviaalin paneelimme kanssa. Paneelissa puhujien lisäksi olivat Anniina Hellman, Helsinki Sales Academyn toimitusjohtaja sekä Jarkko Kurvinen, yrittäjä, tietokirjailija ja valmentaja. Jarkon uusin kirja Henkilöbrändi, joka on tehty yhdessä Ville Tolvasen ja Tom Laineen kanssa, julkaistaan juuri joulun alla. Tässä vaiheessa yleisöstä tulvi kysymyksiä liittyen aina henkilöbrändin hallinnasta siihen, miten innostaa nuoria huolehtimaan digitaalisesta jalanjäljestään.

Entä vuonna 2018?

 

Hymyilevistä naamoista ja some-palautteesta päätellen tapahtuma oli odotettu, onnistunut ja jatkoakin toivottiin kovasti. Kiitos myös kehitysehdotuksista esimerkiksi aikatauluttamisen suhteen – otamme tästä onkeemme.  Entä milloin Social Selling Summit 2018 valtaa stadikan, kuten Cheek? Pidämme sinua jännityksessä vielä hetken verran, mutta kun aika on…some räjähtää, BOOM!

 

Kirjat ostettavissa seuraavien linkkien kautta:

Social Selling – Henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä

Henkilöbrändi

Viiden tähden asiakaskokemus

TAKAISIN BLOGIIN
#socialsellingfi

Yhteydenotto

Soita puh. +358 (0)45 6681 681 tai jätä yhteystietosi ja aloitetaan keskustelu myynnin muutoksesta yrityksessänne.

Laura Pääkkönen

Queen of Social Selling

Puhelin +358 (0)45 6681 681
Sähköposti laura.paakkonen@noblea.fi