24.04.2017

Social Selling

Jokainen myyntijantteri tai markkinointimama, joka väittää, ettei sosiaaliseen myyntiin tai some-markkinointiin mene aikaa, ei joko a) saa tuloksia aikaan tai b) puhuu p(ot)askaa.

 

Yleensä sosiaalisen myynnin haltuunotto aloitetaan sillä, että ottaa uusia asioita haltuun vähintään 10 minuutin verran päivässä. Vaikkapa kaupan kassajonossa. Tämä on passeli toimintamalli, jos haluaa edetä varovaisesti ja tunnustellen. Mutta, jos haluaa käydä läpi myynnin evoluution pikakelauksella ja kokee palavaa halua kehittyä entistäkin paremmaksi (asiakkaitaan varten), on ensimmäinen askel myöntää se, että opittavaa on. Ja paljon.

 

Samoin kuin uuden kielen opettelulle, myös social sellingin aktiiviseen hyödyntämiseen on otettava aikaa. Jos kieltä opiskelee tunnin joka viikko, sitä toki oppii, mutta kehittyminen on hidasta. Jos asetat itsellesi deadlineksi, että osaat tilata ranskaksi simpukat ja niihin sopivan roseen tulevan kesän Cannesin matkaan mennessä, on sinun opiskeltava ja omaksuttava uusi kieli ripeämmin kuin käyttämällä siihen vain yksi tunti viikossa.

 

Sama sosiaalisen myynnin kanssa. Päätä tavoitteesi. Deadline juhannukseen mennessä. Onko tavoitteenasi löytää 20 markkinointijohtajaa rakennusalan yrityksistä ja aloittaa heidän kanssaan tutustuminen somessa? Hyvä.

 

Älä suunnittele liikaa, vaan aloita jo tänään, nyt.

 

Etsi kolme kuumottavinta asiakaskandidaattiasi ja seuraa heitä Twitterissä. Nyt olet ottanut ensimmäisen askeleen. Seuraavaksi menet mukaan keskustelemaan. Pian huomaat hyödyn myös myynnillisestä ja viestinnällisestä näkökulmasta, ja kysymys siitä kuinka paljon aikaa tähän päivittäin käyttää, alkaa tuntua hullunkuriselta. Myynnin evoluutio ei pysähdy.

 

Kun keskusteluyhteys mahdollisten asiakkaidesi kanssa on käynnissä ja on tultu tutuiksi puolin ja toisin, on aika siirtää juttu somesta elävään elämään. Jos aika on kypsä, ehdota tapaamista. Riippuen suhteenne laadusta, tähän menee parista päivästä muutamaan kuukauteen.

 

Entä onko social selling se onnenkalu, se yksisarvinen, joka pelastaa myynnin, ja myyntibudjetit paukkuvat yli äyräidensä, kun liidiä pukkaa somesta niin pirusti?

 

Ei, social selling ei maagisesti täytä tilauskirjaasi, sillä disruptio on pysäyttämätön luonnonvoima. Tulee taas uusia keinoja ja tapoja, jotka toimivat paremmin kuin social selling. Nyt ja lähivuosina kuitenkin se asiantuntija tai myyjä, joka omaksuu sosiaalisen myynnin mallin, tulee pärjäämään oikein kelvollisesti. Ellei jopa erinomaisesti.

 

Julkaistu alun perin LinkedIn Pulsessa 17.1.2017.

TAKAISIN BLOGIIN
#socialsellingfi

Yhteydenotto

Soita puh. +358 (0)45 6681 681 tai jätä yhteystietosi ja aloitetaan keskustelu myynnin muutoksesta yrityksessänne.

Laura Pääkkönen

Queen of Social Selling

Puhelin +358 (0)45 6681 681
Sähköposti laura.paakkonen@noblea.fi