24.04.2017

Social Selling

Henkilöbrändi, sosiaalinen media, verkostot, yhteisöt, vuorovaikutus, sisällöt, blogit, asiakasymmärrys, myynti, uudet asiakkaat…

 

Olin muutama viikko sitten tapaamassa uutta asiakastani täällä Helsingissä. Aloitimme yhteistyön Social Selling –ohjelman kanssa. Muistelimme yhdessä miten sosiaalinen media otettiin yrityksissä vastaan vuonna 2007, kun Facebookin käyttö alkoi yleistyä Suomessa. Moni meistä muisti, että Facebookin käyttö oli joko kiellettyä tai ainakin epäsuotavaa työaikana toimistolla. Itsellenikin on jäänyt mieleen korventava syyllisyydentunne, jos avasi Facebookin edes nopeasti työtehtävien ohella; toivottavasti kukaan ei huomannut? Miten olemme tuosta 10 vuoden takaisesta häpeäntunteesta päässeet tähän pisteeseen?

 

Missä tänään olemme, kun puhumme Social Sellingistä? Nimensä mukaisesti kyse on lopulta myynnistä. Myynnin lisäksi se tarjoaa meille lähes rajattomat eväät syventää asiakasymmärrystämme. Sosiaalisen myynnin avulla saamme tietää enemmän asiakkaistamme, tunnemme heidät paremmin ihmisinä, kuin päättäjinä. Tiedämme rakastaako hän intohimoisesti koiraansa, suunnistuskilpailuja, juurileivän leipomista vai kalliita hotelleja kaupunkilomilla. Pääsemme enemmän iholle kuin koskaan ilman, että hän kertoo meille näitä asioita kohdatessamme. Kun löytyy yksikin yhteinen tekijä, joka yhdistää meitä, on sillä psykologisesti niin suuri merkitys, että se ennustaa suurempaa kaupan todennäköisyyttä kuin jos tuo ”similariteetti” olisi jäänyt löytymättä.

 

Asiakasymmärryksen kasvattamisen lisäksi sosiaalinen myyjä on valmis antamaan oppimansa muiden, niin asiakkaidensa, seuraajiensa, kuin jopa kilpailijoidensa käyttöön. Miksi enää tuntea mustasukkaisuutta tiedonjyvistä, joilla voit viljellä otollista maaperää ja nähdä kaikkien kukkien kukkivan? On mahtavaa nähdä niitä tienraivaajia, jotka härkäpäisesti uskovat asiaansa ja ovat valmiita jakamaan asiantuntijuuttaan ympärilleen. Ilmaiseksi. Vain antamalla pois omastaan, voi saada yleisöä, joka lähtee seuraamaan näkemystäsi. Jotta yleisöstä synnytetään yhteisö, on siirryttävä yksipuolisesta huutokilpailusta merkitykselliseen dialogiin seuraajiesi kanssa.

 

Vaatimukset myynnille kokevat muodonmuutoksen, sillä monelle myyjälle vahva, kohtaamisissa tapahtuva keskustelu viedään nyt digitaalisiin ja sosiaalisiin kanaviin. Tämä vaatii myynnillä uskallusta ja tahtoa kehittyä itsensä ja asiakkaansa parhaaksi. Osa kilpailijoistasi vielä arpoo mitä tehdä näiden uusien mahdollisuuksien kanssa, osa heistä on jo hankkinut osaamista oman myyntiprosessinsa rikastamiseen sosiaalisen myynnin keinoin. Ei mene enää kovinkaan pitkään ennen kuin myyntityössä onnistumista mitataan tapaamisten, tarjousten ja kauppojen lisäksi viestinnästä ja markkinoinnista omaksutuilla mittareilla. Seuraavassa työhaastattelussa rekrytoija voi jo kysyä sosiaalisen verkostosi laajuutta ja laatua – tunnetko sinä heidän liiketoiminnalleen relevantteja päättäjiä vai onko kilpailevalla hakijalla kovemmat luvut iskeä pöytään.

 

Kun asiakkaani tapaamisemme jälkeen saatteli minua aulaan, ihmettelimme edelleen maailmanmenoa. Hän tiivisti viimeiset 10 vuotta sosiaalisen myynnin ja sosiaalisen median kanssa seuraavasti: ”Ennen somen käyttö työaikana oli kielletty ja sitä pidettiin turhanpäiväisenä ajantuhlaamisena. Mutta nyt me olemme tässä. Haluamme oppia miten nämä asiat otetaan mukaan päivittäiseen arkeemme myyntityössä ja vieläpä maksamme tästä – ei olisi uskonut 10 vuotta sitten!”

TAKAISIN BLOGIIN
#socialsellingfi

Yhteydenotto

Soita puh. +358 (0)45 6681 681 tai jätä yhteystietosi ja aloitetaan keskustelu myynnin muutoksesta yrityksessänne.

Laura Pääkkönen

Queen of Social Selling

Puhelin +358 (0)45 6681 681
Sähköposti laura.paakkonen@noblea.fi