24.04.2017

Social Selling

Vuonna 2014 puhuttiin siitä, että lähivuosina markkinointijohtaja investoi enemmän IT-hankintoihin kuin IT-osasto itse. Tällä pedattiin muun muassa markkinointiautomaation rynnistystä yrityksiin. Pahin hype markkinointiautomaation osalta on jo ohi, kun markkinointiosastoilla huomattiin, että markkinoinnin automatisointi tuottaa alkuun kasvukipuja osaamisen kartuttamisessa ja vie rahaa ennen kuin kone saadaan kunnolla käyntiin ja kukkumaan. Kiinnostavaa tässä keskustelussa olikin se, miten yritysten ne funktiot, joilla ei aiemmin ole ollut tiivistä tekemistä toistensa kanssa, alkavat nyt lähentyä toisiaan.

 

Mutta kenen kylkeen myynti tulevaisuudessa painautuu?

 

Sosiaalinen myynti (social selling) pitää sisällään sosiaalisten verkostojen hyödyntämisen myynnin tukena. Kysymys kuuluu, osaako nykypäivän myyntijohtaja johtaa tulevaisuuden myyntiä, joka toimii entistä enemmän sähköisissä kanavissa ja sosiaalisessa mediassa? Onko myyntijohtajalla tarjota eväitä myyjän vaikutuspiirin suunnitelmalliseen kasvattamiseen ja asiantuntijabrändin rakentamiseen? Entä mitä annettavaa viestintäjohtajalla voi tähän olla?
Myynti ja markkinointi ovat olleet lyömätön parivaljakko yrityksissä, samoin kuten markkinointi ja viestintä. Mitä tapahtuisi, jos myynti ja viestintä ajattelevat jatkossa yhteistyönsä uusiksi?

 

Jos viestintä ei enää olekaan tiedotteita, PR:ää tai tulipalojen sammuttamista, vaan myös myynnin vuorovaikutuksen johtamista ja ohjaamista?

 

Myynti on aina ollut vuorovaikuttamista. Hyvä vuorovaikutustaidot omaava myyjä on vahvoilla. Sama pätee vietynä digitaalisiin kanaviin. Digivuorovaikutustaidoiltaan kyvykäs myyjä menestyy tulevaisuudessa, mutta hän kaipaa valmennusta, ohjausta ja johtamista, jotta osaa parhaalla tavalla toteuttaa työnantajansa visiota ja strategiaa. Missä ovat ne myyntijohtajat, jotka eivät enää vähättele sosiaalisen median voimaa osana myyntiprosessia? Missä ovat ne viestintäjohtajat, jotka ennakkoluulottomasti haluavat tarjota osaamisensa myynnin käyttöön ja auttaa myyntiä ottamaan uudet viestintäkanavat haltuunsa?

 

Kuka johtaa myyntiä tulevaisuudessa?

 

Julkaistu alun perin LinkedIn Pulsessa 22.12.2016.

TAKAISIN BLOGIIN
#socialsellingfi

Yhteydenotto

Soita puh. +358 (0)45 6681 681 tai jätä yhteystietosi ja aloitetaan keskustelu myynnin muutoksesta yrityksessänne.

Laura Pääkkönen

Queen of Social Selling

Puhelin +358 (0)45 6681 681
Sähköposti laura.paakkonen@noblea.fi